Finanskrisens effekt = mediabureauerne -823 mio

Så er beviset for finanskrisens effeket på mediebranchen her, det er nu muligt at sammenligne annonceomsætningen for to finanskrise-måneder.

Mediabureauernes annonceomsætning for oktober er indsamlet, og sammeligningen med oktober sidste år er foruroligende.

Mediabureauerne sætter 76 millioner kroner til i oktober i forhold til oktober sidste år. Selv om faldet er knapt så dramatisk som i september måned, er der dog ikke noget, der umiddelbart tyder på, at billedet altså har ændret sig væsentligt.

Omsætningsnedgangen svarer til 14 procent, hvilket i forhold til septembers tilbagegang på hele 31 procent nærmest må betegnes som moderat – men med til billedet hører som sagt, at sammenligningen for første gang omfatter to krisemåneder.

Tilbagegangen i oktober er i stor udstrækning gået ud over mediegruppen magasiner og ugeblade (-38 procent), fagblade (-34 procent) og de regionale ugeaviser (-27 procent). Derimod har biograf (39 procent), internet (4 procent) og outdoor (4 procent) haft fremgang.

Med tallene for oktober kan mediabureauerne foreløbigt notere en samlet tilbagegang for hele året på 823 mio. kroner. Dermed ser de mest negative spådomme tidligere på året om en samlet tilbagegang på én milliard kroner ud til at blive en realitet – eller hen ved en femtedel af mediabureauernes samlede omsætning i 2008.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s